Niet-Christelijke Godsdiensten

Tweede jaar: Islam
Er zijn de volgende aandachtspunten:
– Kennismaking met de kalender van Multiculturele Feesten en Gedenkdagen en met de wereldkaart met moslimgebieden
– Aandacht voor literatuur en websites rond de islam o.a. www.geloveninsamenleven.nl
– Allah en God, goed voor moslims, joden en christenen
– Koran en Bijbel, geloofsverhalen vol overeenkomsten en verschillen
– Uitleg begrip ‘Jihad’ en het thema Man–Vrouw–Samen leven in Nederland en elders
– Mohammed en Isa (Jezus), ‘brood’ uit de hemel voor een ‘hel’ op aarde
– Stromingen binnen de islam/dubbelrol van de profeet Mohammed
– Moskee en Kerk, een huis met veel erbarmen en vol van vrede
– Tot slot bezoeken we een moskee of organiseren wij een gesprek met een Marokkaanse of Turkse man of vrouw over hoe zij in het leven staan.

Derde jaar: Hindoeïsme en Boeddhisme
Er zijn de volgende aandachtspunten:
– De wereldkaart rond het hindoeïsme en het boeddhisme in ZO-Azië.
– Hindoe-zijn op het Indiase platteland in vergelijking met de hindoes in de grote wereldsteden van India. Vergelijking tussen het leven van hindoes in India en Hindoestanen in Suriname.
– De wereld van de goden in India en het dagelijks leven van de hindoe-bevolking van het Indiase platteland
– Van Mahatma Gandhi tot Mansukh Patel en van Krishnamurti in Ommen tot de Hare Krishna Beweging in Amsterdam
– Het boeddhisme van de Boeddha en het onderscheid tussen boeddhisme en het hindoeïsme.
– Verschillen tussen boeddhisme in het Oosten met het boeddhisme in onze Westerse samenleving
– Het onderwijs van de Dalaï Lama en relevantie daarvan voor het Westen. Enkele gedachten uit het Tibetaans Boek van Leven en Sterven.
– De gedachtegang van Thich Nhat Hanh (Viёtnamese vredesactivist  met aandacht voor mindfulness) met zijn Stichting Leven in Aandacht.   

Docent: Ds. C.F. Dees uit Meppel

Meteen het volgende vak bekijken: Dit was het laatste vak op de lijst! Wil je meer weten? Kom dan naar de eerst-volgende informatieavond!